Søkemotoroptimalisering – Få flere besøk på hjemmesiden enkelt og gratis

pexels-photo-1438075[1]

Søkemotoroptimalisering gjøres vanligvis om til noe vanskelig og uforståelig for deg som driver nettsider for bedriften din.

Masse tekniske terminologi blir blandet inn i uforståelige setninger. Ordboken må gjerne frem for å kunne tolke alt som sies.

SEO - Søkemotoroptimalisering på godt norsk

Det er heldigvis ikke så vanskelig som alle skal ha det til.

Uansett er det viktig å ha fokus på dette. Nettopp fordi optimalisering av hjemmesidene til din bedrift kan ha stor påvirkning på hvor mange som finner siden din via Google, Bing og andre søkemotorer.

Søkemotorene sin jobb er nemlig å finne mest mulig relevante sider for ditt søk. Klarer de ikke det vil de miste brukerne sine, noe de selvfølgelig ikke ønsker.

Søkemotoroptimalisering er enkelt og greit oppbygningen av siden din.

Eksempel på søkeord

Hvis vi tar et eksempel der du driver et bilverksted i Bergen, så er det gjerne relevante ord og uttrykk som du ønsker å dukke opp på.

Eksempler på dette er «bilverksted bergen», «verksted bergen», «motorproblemer bergen» og like strofer som dette.

Fokus er viktig også med tanke på søkeord og begrep

Sikter du deg inn mot å dukke opp på «bilverksted bergen», så er det viktig å ha en underside på hjemmesiden din som heter dette.

Både i tittel og i adressen til siden. Samtidig så må også strofen du vil dukke opp på bli nevnt flere ganger i teksten din.

Viktig å påpeke at du ikke bare kan legge inn strofen mange ganger nedover siden og regne med å dukke opp på søkebegrepet. Søkemotorene er såpass våkne at de skjønner når du prøver å lure dem.

Derfor er det mye bedre å gjøre det på en god måte med en gang.

Nemlig å bruke begrepene naturlig i en tekst som beskriver det du driver med og hvor du gjør det.

Søkebegrepet i eksempelet kan brukes oppdelt også, samt i forskjellige variasjoner. På den måten flyter det naturlig inn i teksten.

Engasjer og behold oppmerksomheten til de besøkende

Selve teksten bør også være engasjerende, nettopp for å holde på oppmerksomheten fra den som leser.

Søkemotorene følger nemlig med på om de besøkende som de sender deg blir på siden din, eller om de klikker seg tilbake til søket like raskt som de klikket seg inn på din side.

Beholder du dem på siden din, og kanskje linker til flere relevante sider videre så de blir på siden din, er det stor sannsynlighet for at du vil få flere besøk fra søkemotorene.

Se på det som en god bekjent som refererer arbeid til deg, er du flink med arbeidet ditt så får du gjerne flere kunder tilsendt. Siden de som anbefaler deg vet at du gjør en god jobb.

Hvordan kommer du så i gang med søkemotoroptimalisering?

 

Den enkle varianten av søkemotoroptimalisering

Skriv, ta gode bilder og lag video som omhandler det du ønsker å dukke opp på.

Sørg for at søkebegrepet er nevnt i 1 – 2 av hundre ord i teksten din.

Helst også i overskriften på siden og kanskje i en eller flere naturlige underoverskrifter.

Skriv hovedsakelig for at det skal bli lettleselig.

Keep it simple

Ha en ingress som engasjerer den som leser, så de blir værende på siden.

Eventuelt link videre på siden tidlig i teksten din, til noe som kan være mer relevant for akkurat den som leser.

Legg ved bilder som viser hva du skriver om og ha beskrivende tekster i beskrivelsen av bildene.

Neste nivå av søkemotoroptimalisering

For de mer viderekommende, så er det flere ting som kan gjøre deg mer attraktiv for søkemotorene.

Har du installert Google Analytics, satt opp Google Webmaster tools og har programmer som analyserer tekstene dine?

Google Analytics vil kunne følge med på de besøkende som er innom siden din.

Hvor de kommer ifra, hvilke sider de besøker, hvor lenge de blir på sidene dine og hvilke sider de forlater deg.

Illustrasjon av Google Analytics søkedata

Da kan du spisse deg inn og gjøre endringer som gjør at de blir lengre, ikke forlater siden din og får en god side som Google vil sende flere besøk til.

Google Webmaster tools gir deg oppskriften på hvordan du kommer høyt i søkemotorene.

Her vil du få rapporter på hvilke sider du får besøk/klikk til, hvilke søkeord som ble brukt osv.

Samtidig vil du også se hvilke søkeord du dukker opp på, men ikke får klikk på.

Da er det på tide å gjøre litt endringer i overskriften og ingressen så folk blir trigget til å klikke seg inn.

Programmene som analyserer teksten din kan være mange. Yoast SEO er en plugin som du kan bruke om du har WordPress i bunn av hjemmesiden din.

WordPress er et publiseringssystem som blir brukt på en rekke nettsteder i dag. Yoast vil så komme med anbefalinger for å gjøre tekstene dine mer leselige for mennesker og tips for å få søkemotoroptimalisert siden din.

 

Lenkebygging

Mennesker som holder hender for å illustrere lenkebygging

Videre så ser også søkemotorene på hvilke sider som linker inn til din og hvor mange slike linker du har.

Er det flere linker til siden din, så kan du se på dem som stemmer på at din side er god. Litt på samme måte som anbefalinger fra venner og bekjente.

Det er jo en grunn til at andre har linket til siden din. Spør gjerne de du kjenner som driver hjemmesider eller har bedrifter om de kan linke til din side.

Har du flere linker har du flere stemmer. Linkene bør også være relevante på de sidene som det blir linket fra.

Dette er bare noen av faktorene som må på plass for å sørge for at din side er best mulig for søkemotorene.

Søkemotoroptimalisering kan selvfølgelig kompliseres mer, men det meste ligger i tekstene og innholdet som du produserer.

Lag lett leselig innhold, som er relevant og gir leseren en grunn til å bli. Da har du gjort 90% av jobben.

Vil du vite mer om hva du kan gjøre for å søkeoptimalisere dine hjemmesider?

Ønsker du å vite mer om søkemotoroptimalisering og føler du har gjort alt vi har gått igjennom her, så har vi kunnskapen her i Make Customers til å ta det flere hakk videre.

Vi har systemer som kan analysere sidene dine og konkurrentene dine for å finne ut av hva som skal gjøres videre for å få deg opp og frem i jungelen av hjemmesider som konkurrerer om de samme søkeordene.

Hva skjer om du lykkes med søkeoptimalisering av hjemmesiden din?

2 personer som hopper av glede i solnedgangen
Feire at du lykkes!

Har du lykkes med å dukke opp på førstesiden i Google på søkeordet ditt er det godt jobbet!

Er du på den første plass? Da kan du ta feire! Ca 90% av søkene som blir gjort ender med et klikk på den første linken som dukker opp, så faller det bare nedover jo lengre ned i listen på førstesiden du er.

Er du først kommet så langt vil du kunne se at det blir flere besøk på hjemmesiden din, som resulterer i flere kunder.

Det er jo som regel hele målet med hjemmesiden. Samtidig kan du dra nytte av dette ved å samle inn kontaktinformasjon til de besøkende.

Som du kan bruke til å bygge opp et bånd med besøket ditt. Får du til dette kan du få interaksjon med de som er innom og bygge opp nytt innhold som engasjerer enda mer og holder siden din på topp i søkemotorene.

Lykke til med optimaliseringen av nettsidene dine! Ønsker du hjelp er det bare å ta kontakt med oss.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest

2 hendelser på “Søkemotoroptimalisering – Få flere besøk på hjemmesiden enkelt og gratis”

  1. Tilbakeping: «Jeg har ikke tid til å oppdatere hjemmesiden» - MakeCustomers.no

  2. Tilbakeping: Alt lar seg gjøre! - MakeCustomers.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvordan skape en lønnsom hjemmeside?

Vi har satt sammen en liten ebok til deg i PDF, som du kan laste ned på knappen under. Les den og se om det er noe du kan få nytte av!

Ta mobilvennlig testen?

Make Customers 2018 © All Rights Reserved.