Hvorfor du bør satse på din egen hjemmeside

082218_1041_Hvorfordubr1.jpg

Du har sikkert satt opp noen sider på sosiale medier, da spesifikt Facebook blant annet. Dette er jo enkelt og du får det du ønsker. Litt enkel informasjon, oppdateringer for de som er innom og kontaktinformasjon lett tilgjengelig for de som er innom og besøker siden din. Problemene er ikke der per i dag, men hva med den dagen som Facebook endrer mulighetene her? Det er ingenting som er skrevet i stein her og du må utnytte de mulighetene som finnes per i dag.

Endringer utenfor kontroll

En stor endring de gjorde for en stund siden er blant annet dette med sponsede innlegg. De innleggene som du skriver og deler på nettsiden er ikke garantert å vises for alle som er innom siden din eller liker den. Facebook startet nemlig med å ta betalt for sponsede innlegg som de kaller dem, det vil si at du betaler Facebook penger for å sørge for å være synlig for både dine faste følgere og de som du setter opp som målgruppe. Hvilke endringer som kommer fremover er det ingen som vet, men de kommer til å være i tråd med det aksjonærene i Facebook ønsker, nemlig mer profitt.

Derfor bør du legge både tid og penger i din egen internettside, her er det du som har kontroll på navnet til siden din, innholdet og informasjonen om de som besøker siden.

Alle som driver bedrift vet hvor viktig det er med kontroll på de prosessene som genererer penger inn til bedriften til enhver tid. Om det skulle være endringer på de sosiale mediene du bruker i dag, eller om de skulle bli lagt ned på grunn av manglende antall brukere så har du fortsatt muligheten til å oppdatere dine faste kunder via hjemmesiden din.

Innhent informasjon om besøkende

Videre kan du også sørge for at du får mer informasjon om de som besøker siden din, kundene dine osv. Får du dem til å melde seg på et nyhetsbrev som du jevnlig publiserer har du muligheten til å markedsføre direkte til dem over tid, og gjerne oppdatere dem på bransjenyheter som kan være av interesse for de kundene du har i dag og de som er potensielle kunder. Er det nyheter som kommer dem til gode er det godt å være budbringeren.

Samtidig så vil du kunne høste inn mye informasjon om hva de besøkende liker best på sidene dine. Har du en oversikt over produktene som du har, kan du lett ta ut en besøksstatistikk. Statistikken kan du bruke til  å sammenligne produktene og populariteten til hvert enkelt produkt. Så vet du hvor du skal legge fokuset fremover.

Det samme kan du gjøre i forhold til hvor mange besøk siden din får. Oppretter du en nyhetsside eller blogg om du vil, kan du legge ut lengre oppdateringer om forskjellige nyheter og begivenheter som er direkte eller indirekte i tilknytning til bedriften og på den måten se hva som generer flest treff, og hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt.

Få kontroll på markedsføringen

Videre kan du måle hvor mange som tar deg opp på tilbud via nyhetsbrevet og bygge markedsføringen din videre på dette. For å ta et eksempel: Om du får 2000 som abonnerer på nyhetsbrevet ditt og du oppdaterer dem jevnlig, og når du har et tilbud så tar 10% deg opp på tilbudet, så har du 200 salg. Hvor mye fortjeneste du har på produktene er jo individuelt, men la oss si det er 500 kroner. Da vil fortjenesten for hver promoteringing være 100.000 kroner.

Hva er egentlig en hjemmeside

Hjemmeside, litt forklarende ord egentlig, men samtidig litt mystisk om du ikke har hatt det før, eller bare kjøpt en tidligere. En hjemmeside, internettside eller webside om du vil er egentlig bare et navn på nettet som viser de filene som du ønsker skal bli vist.

Det tekniske rundt dette er på samme måte som adresser ute i det virkelige liv. Adressen viser frem til din bedrift og ved å gå inn på denne adressen så får man opp det som er inne på kontoret eller lageret ditt.

Presentasjon av dette kan gjøres på mange måter, men de aller fleste har en strategi for hvordan denne potensielle kunden skal bli til en kunde når de kommer inn døren. I hvert fall når de kommer inn døren på kontoret ditt. Men har du en slik strategi for din hjemmeside?

Legg en strategi for hjemmesiden din

Om du er som de fleste små og mellomstore bedrifter, så er det ingen strategi på plass for nettsiden. Og hvorfor har du ikke det? Om du leste forrige avsnitt om hvorfor du bør satse på din egen hjemmeside, så ser du det i eksempelet at det er lønnsomt å ha en strategi for hjemmesiden. Om ikke store greiene, så en kort strategi. Som å få de besøkende til å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Det kan utgjøre store summer over tid.

Et mål for internettsiden er i hvert fall startpunktet. Har du dette er det mye enklere å bygge opp en side som går i tråd med dette målet. Noen bedrifter vil kun at eksisterende kunder skal være oppdatert eller kunne booke inn timer samtidig som andre bedrifter som kun vil ha nye kunder. Slik at det blir en selgende internettside. Noe som i mange tilfeller kan erstatte flere direkteselgere, en skikkelig salgsmaskin som står og går 24/7.

Så hva vil fokuset for din hjemmeside være? Jeg vet i hvert fall at vår hjemmeside på Make Customers har et fokus, det er å selge, slik at du som besøkende kan kjøpe tjenestene våre. Samtidig så har vi andre sider som tar vare på de kundene vi allerede har, med bransjenyheter, oppdateringer om produkter og kundepleie.

Hvordan får du din egen hjemmeside

Det finnes mange metoder for å komme i gang med din egen hjemmeside. De vanligste er at du tar kontakt med noen du kjenner som har litt peiling på data, kanskje de vet hvordan du kommer i gang. Sannsynligheten er stor for at de også har satt opp en eller flere hjemmesider til eget bruk opp i gjennom tiden. Andre velger å prøve seg frem på egenhånd og det finnes mange gjør det selv løsninger i dag. Det er betydelig enklere å prøve seg frem nå, med de verktøyene som er utviklet er det en lek. Så selve siden kan du klare å få opp selv, uten store datakunnskapene.

Hvis ikke finnes det profesjonelle som gjør dette for deg. De lager gjerne noen utkast etter å ha hørt litt på hva du som kunde ønsker, og du får en estetisk pen hjemmeside med det du ønsker og slik du vil ha den.

Videre så kan du kontakte andre som er eksperter på de forskjellige temaene vi har vært igjennom lengre opp med nyhetsbrev og hvordan du faktisk får besøkende på hjemmesiden din.

MAKE sørger for en strategisk god hjemmeside

Den beste metoden som jeg liker er selvfølgelig at du tar kontakt med oss i Make Customers. Vi har som firmanavnet tilsier en visjon om å skape kunder for våre kunder, via din hjemmeside. Vi har utviklet en helt egen prosess som vi har kalt MAKE, som tar for seg alle stegene fra en påtenkt hjemmeside til realisering av den. Samtidig som vi ikke lar deg være i tåka etterpå. Vi har planer som utarbeides for hele året, det vil si at du får en markedsplan for hele året med innhold som du kan oppdatere på hjemmesiden din. Det vil ikke lengre være noe å lure på når du skal legge ut en video, kampanje, blogginnlegg eller nyhetsinformasjon. Alt vil være planlagt på forhånd.

Hva kan du få til med din egen hjemmeside

I denne bloggposten har jeg belyst de fleste områder rundt en hjemmeside og forhåpentligvis pirret nysgjerrigheten din litt, om ikke mye. Kanskje du sitter klar til å komme i gang? Uansett så er det nesten uendelig med muligheter bare du får kommet i gang. Her har jeg listet opp noen av dem.

Markedsføring

Om du ønsker kontroll på om markedsføringen din fungerer, kan du inkludere hjemmeside adressen din på internettannonser og andre annonseformer. Du kan peke dem inn på hovedsiden din eller undersider som er tilpasset markedskanalene som du annonserer i. Dette vil så kunne spores i bakhånd og du kan enkelt se hvor mange som har vært mer interessert i annonsen enn å bare se den. For er de virkelig interessert så går de inn på hjemmesiden din og ser litt mer om produktene og tjenestene som du leverer. Da kan du velge ut hva som lønner seg å fortsette med av markedsføring og hva du kan kutte ut. Det vil spisse markedsføringen din og gi deg mer igjen for hver annonsekrone som du bruker per i dag.

Kundekontakt

Hold bedre kontakt med de som allerede er kunder. Følg de opp via nyhetsbrev eller sørg for at nettsiden din forteller litt om deg og din bedrift. Hva er nytt? Hva holder dere på med? Dette skaper et tettere bånd mellom deg og kundene dine, litt på samme måte som kjendiser hele tiden er ute i media og skaper litt blest om seg selv, kan du være «kjendisen» i ditt marked og mot dine kunder.

Oppfølging av potensielle kunder

De som går inn på hjemmesiden din er interessert i noe du leverer. Kanskje ikke akkurat nå, men om 1 måned, 6 måneder eller 1 år frem i tid. Da er det viktig å vise at du er tilstede og kan levere det som de ønsker. Begynner de å følge hjemmesiden din aktivt så vil de se hva du kan levere det ønskede resultatet. Har du ikke denne kontakten i dag er det på tide å komme i gang.

Konvertering av besøkende

Om du lever av nye kunder er det en fantastisk mulighet til å korte ned prosessen med å få nye kunder. Pleier kundene vanligvis å ringe først, så er det her vi kan begynne med å lage innhold til hjemmesiden din. Gi dem svaret på det de lurer på før de spør. På den måten får du frigjort tid fra telefon, samtidig som dagens kunder gjerne vil ha svar med en gang og du tilfredsstiller da dette også. Videre så er det gjerne en kundereise som det populært blir kalt. Det vil si at det er noen steg en kunde tar før de velger leverandør, hjelper du den potensielle kunden gjennom denne på en smidig måte ved hjelp av digitale hjelpemidler så blir det bra for begge parter, og du ender opp med en ny kunde.

Lære opp besøkende

Har du litt mer kompliserte produkter og tjenester er hjemmesiden et godt sted å legge ut guider og forklaringer. Det kan foregå som tekster, video eller bilde illustrasjoner. Om du lager video, er selve målet kun å få de som er kunder til å forstå innholdet og selve kvaliteten på videoen kommer i andre rekke.

Blir problemet eller utfordringen løst med en 1 minutts video er det tid spart for deg og kunden. Alt for få bruker det kraftigste verktøyet (og gjerne det dyreste) som de har i lommen. Nemlig mobiltelefonen. Ta den opp, begynn å filme, og du kan legge den ut på hjemmesiden din med få klikk. Da får du også med deg personligheten din, og om du er god på kundeservice vil det gå som en drøm. Kanskje ikke første gang, eller andre gang, men tredje gang så begynner du å få dreisen på det hele. Sett i gang i dag!

Vise frem bragder og kollegaer

Ingenting er bedre enn å fremme andre og deres arbeid. Her har du en ypperlig plattform til både å sette pris på gode kolleger, eller ansatte om du vil, og bedriftens bragder. Legg ut innlegg om det som oppnås og det vil synes godt i lokalmiljøet, samtidig som den ansatte får en klapp på skulderen.

Har bedriften endelig klart å vinne et stort anbud? Har den ansatte klart fagprøven på rekordtid? Ble byggeprosjektet under budsjett og levert før tiden? Skryt litt av det. Ja, det er unorsk, men vær litt stolt av arbeidet som gjøres. Det vil både ansatte og kunder sette pris på. Bedriften kan få flere kunder på å være litt frempå og vise hva dere kan få til!

Hva ønsker du å ha fokus på fremover på din hjemmeside?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

1 hendelser på “Hvorfor du bør satse på din egen hjemmeside”

  1. Tilbakeping: Søkemotoroptimalisering – Få flere besøk på hjemmesiden enkelt og gratis

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvordan skape en lønnsom hjemmeside?

Vi har satt sammen en liten ebok til deg i PDF, som du kan laste ned på knappen under. Les den og se om det er noe du kan få nytte av!

Ta mobilvennlig testen?

Make Customers 2018 © All Rights Reserved.