Spar tid og penger på å automatisere bestillinger til tjenestene dine

Spar tid og penger på å automatiser bestillinger og bookinger online

Hvorfor bruke et bookingsystem?

Etter hvert som vi har jobbet med mange forskjellige kunder så ser vi at det er mye penger og tid å spare på å automatisere en del i forskjellige bransjer.

Du er kanskje i en av følgende bransjer: Frisør, Eu Kontroll, utleie av hytter/hus og leiligheter eller driver en bobilparkering.

Mulighetene da er å flytte bestillingen av tjenestene dine til nett. Det vil si at dine kunder kan velge tid, sted og tjeneste i forhold til når du har ledig tid i kalenderen din. Ferie, fritid og arbeidstid kan settes opp i tillegg til antall ledige hytter, parkeringer osv.

Hva er et bookingsystem?

Selve systemet kan det være flere forskjellige typer av. Det kan spesial tilpasses til minste detalj, eller så finnes det også mange systemer som har lagt til rette for de forskjellige måtene du ønsker at dine tjenester skal være tilgjengelig.

Bookingsystem for Hotell

Hotellbransjen har gjerne noen typer rom, slik som suite, standard, standard dobbeltseng og med eller uten utsikt. Da kan du definere hva de forskjellige rommene koster og hvor mange du har av dem. Systemet vil da hele tiden følge med på hvor mye som er ledig og kunne vise dette til kundene som skal bestille. Standard utsjekkstider og innsjekks tider kan settes opp slik at personalet eller andre kan gjøre klart rommene før neste gjest kommer.

Bookingsystem for hytteutleie

Her er det gjerne noen spesifikke hytter som du leier ut, enten det er kun en hytte eller flere forskjellige. Hver hytte kan ha forskjellige sesongpriser og tilgjengelighet. Ønsker du kun at det skal leies ut på dagsbasis, ukesbasis eller månedsbasis kan dette også settes opp som ønskelig for din del. Standard utsjekkstider og innsjekks tider kan settes opp slik at personalet eller andre kan gjøre klart hyttene før neste gjest kommer.

Bookingsystem for frisører

Her er det gjerne flere forskjellige frisører, og mange kunder ønsker den samme frisøren. Da kan de ansatte legges inn med de tidene som de er ledig og hvilke behandlinger de tilbyr. Kunden velger da tidspunkt, behandling og frisør. Eller så kan det også settes opp til at det kun er bestilling av time for de forskjellige tjenestene. Er det da 3 frisører i salongen så er det 3 mulige timer på siden tilgjengelig.

Bookingsystem for parkering og bobilparkering

Her er det gjerne flere muligheter. Du kan gjøre som i hotellbransjen og ha dedikerte parkeringer for elbiler, vanlige biler og lastebiler. Du setter opp det antallet parkeringer som du har tilgjengelig og kundene kan bestille eller booke dette. Noen elsker at det kan bookes frem i tid som for eksempel bobilparkeringer. Er du på vei et sted så kan du på forhånd vite at parkeringen står ledig og klar til deg når du kommer frem.

Hvordan bruker du et bookingsystem?

For administrasjon av disse systemene så er det mange forskjellige metoder for å gjøre det. Du kan bruke administrasjonsdelen i systemet for å få oversikt over bestillinger i bestillingssystemet (eller bookingsystemet). Samtidig kan det her settes opp priser, tjenester, ansatte osv.

Mulighetene er også der for å synkronisere dette med andre kalendere og systemer dersom du måtte trenge det. Google Calendar har mange metoder for å vise bestillingene, eller så kan det sendes ut eposter for hver enkelt booking og bestilling. Noen velger også gamle måten med utskrift av denne ukens bestillinger for å ha oversikt.

Det meste kan tilpasses deg og dine eksisterende rutiner, samtidig som de digitale vil kunne redusere arbeidsmengden og tiden du bruker for dette.

Hva skjer om du går over til et bookingsystem?

Velger du å gå for et bestillings eller bookingsystem på din hjemmeside så er det gjerne en liten overgangsperiode.

Det er viktig å tenke på at nåværende manuelle bestillinger enten må inn i systemet for å kunne vise riktig tilgjengelighet, eller så må det settes en dato for når bestillinger og bookinger skal kunne starte på nett. Da vet du når du skal fortelle kundene at de må gå på nett og bestille.

De fleste er også godt vant til bestillinger på nett, spesielt her i Norge hvor vi har kommet langt med nett tjenester. Noen grupper er derimot ikke så vandt til dette og det må det tas hensyn til. Opplæring i starten kan være noe som må på plass for en del kunder, men over tid vil dette begynne å gå av seg selv. Besparelsen i tid og penger vil da komme som en følge av dette og gi en bedre bunnlinje for bedriften. Noe som kanskje er ekstra viktig å satse på nå i Covid-19/Korona tiden.

Er du interessert i slike systemer for din bedrift, så kan vi se på hvordan dette kan settes opp for deg. Vi tar gjerne en uformell prat og går igjennom dine behov. Så kan du se om dette vil være noe som er lønnsomt for også deg!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.