Hvordan komme høyt opp på Google med Søkemotoroptimalisering?

110518_1421_Hvordankomm1.jpg

Om du først har kommet deg til denne siden, så regner jeg med at du vet viktigheten av å komme høyt opp i resultatene til Google. Som du sikkert vet av egen erfaring, så er det ikke mange resultater på side 2 og videre som får klikk. Her er derfor kampen hard for å nå en av de ti første plassene på Googles søkeresultater som vises på side 1.

Så hvordan kan du få din hjemmeside opp på de plassene? Hva må til? Det skal vi gå igjennom i denne bloggposten, som bygger på vår tidligere post om Få flere besøk på hjemmesiden enkelt og gratis.

Søkemotoroptimalisering test for din hjemmeside

For å starte det hele er det viktig å vite hvor siden din er per i dag.

Ta adressen til siden din og lim den inn i feltet på GT Metrix, https://gtmetrix.com/

Prøv også med Pingdom https://tools.pingdom.com/

Her vil du få en rekke varsler, anbefalinger og tidsperspektiv på lasting av hjemmesiden din.

Vi testet vår egen side med Pingdom og her er resultatet:

Illustrasjon av Pingdom resultatene til MakeCustomers.no
Her kan du se lastetid og score til resultatene for vår hjemmeside i Pingdom Speed Test.

Vi har Load time, som er nedlastingstiden siden bruker og Performance grade på 88/100. Vi er fornøyde med resultatet selv.

Kort nedlastingstid gjør at brukerne av siden opplever den positivt. Det samme vil Google merke, siden de sporer blant annet om brukerne klikker seg inn i et resultat fra sine sider og om de så går fort tilbake. Noe de gjør om siden ikke fungerer optimalt, er treg osv.

Hvordan kommer din side ut i testen her? Er du fornøyd? Eller ble alt dette litt uforståelig?

Gratis søkemotoroptimalisering for din bedrift – Hva kan du gjøre selv?

Det finnes noen enkle grep du selv kan gjøre for å få dine sider mer søkemotoroptimaliserte, men det krever arbeid og tid.

Først og fremst er det å ha godt innhold som blir satt pris på av de besøkende. Mer tekst, bilder og video sørger for at brukerne blir værende på sidene dine og besøker flere av dem. Google følger tett med på dette, så sørg for at det er lagt litt tid og tanker bak det hele.

Nevn søkeordene som du ønsker å dukke opp på, eller strofene, jevnt over artikkelen eller bloggposten du har der.

Legg inn bilder som er relevante og legg til beskrivelser forbildene som passer inn.

Link til relevante sider i innholdet ditt, både eksternt og internt. Det vil vise Google at dette har du peiling på. Siden ressursene som du linker til kan være godt likt av Google fra før, så vil du nyte godt av dette. Google må da anta at ditt innhold er basert på noe av det du linker til.

WordPress søkemotoroptimalisering gjort enkelt

Bruker du en plattform som er mye brukt som WordPress så finnes det løsninger som analyserer innholdet ditt på en enkel måte.

Installerer du et tillegg, eller plugin om du vil, som heter Yoast SEO så får du opp en rekke valg. I en bloggpost kan du da scrolle til bunn på redigeringen og se hvordan innholdet ditt gjør det opp mot flere parametere.

Lesbarhet og fokus søkeord er et par av disse faktorene. Her vil du da få råd og tips til hvordan nettopp denne bloggposten kan bli den beste for leserne og for å bli funnet i Google.

Søkemotoroptimalisering bilder

Illustrajon av bilder med et kamera.
Bilder kan være en viktig faktor i innholdet ditt for søkeoptimalisering og for å dukke opp i bildesøk hos Google.

Bilder kan effektivt brukes i søkemotoroptimalisering som nevnt over også. Først og fremst må du finne bilder som er relevante. Så trenger bildene et navn, filnavn som passer med søkeordet og innholdet i bilde. Videre er det også muligheter for å legge inn tittel, bildetekst, alternativ tekst og beskrivelse for bildet som du laster opp. Alt kan knyttes mot innholdet i bilde og i bloggposten eller innholdet på hjemmesiden din.

Eksempel på taggene du kan bruke på bilder for søkemotoroptimalisering.
Her ser du et eksempel fra taggene du kan ha med på bildene dine.

Raske søkemotoroptimalisering tips

Det er mye informasjon i denne bloggposten, men vi kan jo oppsummere litt kjapt om du ønsker raske tips:

  1. Meld opp hjemmesiden din til https://www.google.com/webmasters/tools/
  2. Meld opp hjemmesiden din til https://bing.com/toolbox/webmaster
  3. Få lagt inn https://analytics.google.com/analytics/
  4. Endre tittelen på hjemmesiden din, overskrift og underoverskrifter til å inneholde ordet du ønsker å dukke opp på. Men pass på at dette er relevant for innholdet du ellers har på siden, hvis ikke blir du heller straffet for dette av Google med lavere rangering.
  5. Installer Yoast SEO om du har WordPress, følg anvisningene og anbefalingene som dette tillegget kommer med.
  6. Lag mer innhold ut ifra søkeordene som dukker opp i Google Webmaster Tools

  1. Skaff flere linker til hjemmesiden din. Sørg for å få innlenker til siden din fra andre relevante sider, tilby bloggere å skrive innhold for dem mot en link. Kommenter på relevante sider og del kunnskapen din i forum der du kan ha en link i signaturen din.

Gjør du dette vil du ha kommet langt. Det tar tid, men det lønner seg i lengden.

Søkemotoroptimalisering Bergen, Oslo, Trondheim og andre storbyer

Illustrasjon av storbyer.
Ikke en av storbyene i Norge, men viser tettheten av mennesker og bedrifter som gjør konkurransen hardere.

I de store byene så er det ofte vanskeligere å komme seg høyt opp på søkemotorene. Sidene som allerede ligger der har gjort hjemmeleksen sin og beveget seg sakte og sikkert oppover i resultatene over lang tid. Følger du med i timen så vil du høste fordeler av dette på sikt.

Det du derimot må gjøre er å kjøre en analyse på de sidene som allerede ligger der. Verktøyene finnes, men er ofte litt kronglete og vanskelige å komme i gang med.

Faktorene du må se etter er det som er nevnt over i denne artikkelen. Har de gjort alt som er beskrevet her? Har de godt innhold? Hvor mange linker har de? Så er det bare å komme i gang og gjøre alt sammen bedre, skrive bedre innhold, lage bedre video, følge alle tipsene og få flere linker til hjemmesiden din. Har du penger er veien kortere, kjøp en side med relevant innhold, få innholdet flyttet til din side og sørg for at en spesialist gjør dette. På den måten får du høy rangering på mer innhold som er relevant.

Hvem er best på søkemotoroptimalisering?

Tommel opp fra en mann i bakgrunnen.
Hvem er så best på SEO?

Du søker kanskje etter noen som kan gjøre alt dette for deg. Jeg forstår at det er vanskelig å finne en leverandør som kan garantere resultater. Nettopp på grunn av at ingen kan garantere noe når det er en 3. part, i store tilfeller Google, som setter premissene uten å fortelle hva de er.

Lover noen deg en rangering kan du regne med at det ikke dyktige folk bak. Kan de vise deg taktikken som de kommer til å benytte og et resultat som er basert på data, men som kun er et estimat, er du kommet rett sted.

Vil du ha en prat om hvilke deler av søkemotoroptimalisering som vi kan ta oss av så ring oss, legg igjen nummeret ditt eller send en epost under kontaktinformasjon på siden vår.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.