Lage nettbutikk – Den ultimate guiden!

060419_1225_Lagenettbut5.jpg

Hvorfor skal du lage nettbutikk?

Illustrasjon av en lyspære - Skal vise frem din ide til nettbutikk

Sitter du der med noen unike produkter som du har funnet i en liten landsby langt av gårde som bare alle må ha? Eller er du en oppfinner som har laget noe som en nisje trenger? Da er du kommet til rett sted for å lage nettbutikk for produktene dine.

Hva er egentlig en nettbutikk?

Som Wikipedia så fint definerer det «Nettbutikk er en interaktiv og virtuell butikk der kunder kjøper varer, tjenester ol. direkte fra en selger på Internett.» – https://no.wikipedia.org/wiki/Nettbutikk

En nettbutikk er egentlig akkurat som en hjemmeside, bare med muligheten for å legge opp produkter i et eget system. Slik at det går å samle dem i et kassesystem. Kassesystemet er så lagt opp med en betalingsløsning som for eksempel Vipps, Nets, Stripe eller Paypal.

Her kan du redigere og legge til produktbilder og beskrivelser for produktene, samt kategorier så de er lett å bla frem. Selve designet for hver enkel produktside bør være mal basert så det blir lett å kjenne igjen hvor informasjon står for kundene som er innom å kikker.

Hvordan lager du en nettbutikk?

Viser flere datamaskiner og planlegging for å lage nettbutikk.

For å komme i gang med din nettbutikk er det en rekke ting som skal på plass og under har vi listet opp noen elementer som du må ha med, det er sikkert noen flere, men har du disse på plass er du kommet langt på vei:

Du trenger et firma registrert for din nettbutikk

Det er en fordel å ha registrert et firma, du kan drive dette på flere forskjellige måter og bør finne den forretningsformen som er best for deg. Det vanligste er Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap (AS).

Bankforbindelse til ditt firma

Bankene illustrert som sparegris.

I forbindelse med registering av firmaet så knytter du deg opp mot en bank, slik at du får mulighet til å få inn penger. Dette skal være en firmakonto, som oppfører seg litt annerledes enn en privatkonto. Rapportmuligheter og integrasjon mot regnskap og betalingssystemer er noen av de tingene som er annerledes og kan gi en lettere hverdag.

Regnskap kan integreres mot din nettbutikk

Om du kan regnskap fra før kan du det, men de fleste velger å knytte seg opp mot en regnskapsfører. Ta et «intervju» med flere regnskapsførere, til du finner en som virker fornuftig priset og har vært borti nettbutikker tidligere. På den måten kan du få anbefalinger på regnskapssystem og integrasjoner mot nettbutikken din. Da vil du spare enormt mye tid på regnskapet, som igjen betyr mindre kostnader for en regnskapsfører.

Planlegg et budsjett

Et godt gjennomtenkt budsjett illustrert med kalkulator og regneark.

Når du er kommet så langt er det viktig å sette opp budsjetter. Det er en del kostnader med det å starte nettbutikk. Som nevnt over må du ha et firma og registering i foretaksregisteret har sin kost. Samtidig er det kostnader med regnskap, markedsføring, betalingsløsninger, varelager, frakt og oppsett av nettbutikken. Få med alt dette som er utgifter og regn på hva du må selge for, for å kunne gå med et overskudd.

Betalingsløsninger som finnes for nettbutikker

En dame med kredittkort, klar til å kjøpe i din nettbutikk?

Det finnes mange betalingsløsninger der ute og noen tar betalt per transaksjon, mens andre en prosentandel av omsetning. Flere varianter finnes mellom disse løsningene og er gjerne en kombinasjon. Her må du gå tilbake til budsjettet og se på antall transaksjoner/kjøp som kommer til å bli gjort og hvilken snittpris du vil få for ordrene. Så kan du velge den løsningen som passer din nettbutikk best.

Men kostnaden for betalingsløsningen er ikke alltid det viktigste. Så her kommer målgruppen din inn. Vipps har stormet frem og er en ekstremt enkel betalingsløsning for de som handler hjemmefra, og Vipps er som regel med overalt, kontra kort som kanskje ligger utilgjengelig til hjemme eller på farten. Etterhvert som du har drevet butikken en stund kan du se på statistikker over hvilke løsninger som blir foretrukket for dine kunder og kan tilpasse betalingsløsningen deretter.

Ferdig nettbutikk eller en skreddersydd løsning?

Nettbutikker i dag får du satt opp rimelig enkelt med mange ferdig løsninger på nett. Samtidig er det også skreddersydde løsninger som er mulig. Valget avhenger av hva du ønsker å oppnå.

Vil du ha en helt standard løsning der produktene snakker mest for deg, så holder det med en ferdigløsning.

Ønsker du derimot å kunne gjøre som du vil med design, oppsett og integreringer så er det løsninger som fikser dette. I Make Customers AS benytter vi oss mest av Woocommerce som er en nettbutikkløsning som legges til i WordPress. Her kommer de funksjonene som trengs for å sette opp rammeverket til nettbutikken. Videre bygger vi design og oppsett på toppen av dette, sammen med de andre funksjonene som vi ser hjelper på å følge opp de besøkende i ettertid og minne dem på at din nettbutikk eksisterer og eventuelle tilbud du har.

Hvilke produkter skal du ha i nettbutikken du skaper?

Illustrasjon av barnetøfler. Klær på kleshenger. Diverse pynt og vinglass.

Ideen din regner jeg du har på plass allerede. Det er noe du har sett mangler eller det er et marked for. Har du sjekket om produktene finnes? Hvilke konkurrenter du har? Hva gjør deg unik? Og hvem skal du kjøpe inn produktene ifra? Her ble det mange spørsmål, men de er viktige for det neste punktet som er markedsføring av din nettbutikk også. Noen velger å knytte seg til leverandører som sender ut produktene direkte til kundene dine ved bestilling (dropshipping) eller så må du handle inn så du selv står for et lager av produkter og binder opp en del kapital. Noe du bør gå tilbake til budsjettet ditt å se på.

Markedsføring av din nettbutikk

I dag er fokuset enormt kort til de som kommer over din markedsføring. Det kan være et par sekunder på Instagram, en kort video på Youtube eller Tiktok, en bloggpost eller noen som prøver ut produktene dine.

Markedsføring er viktig og viser reklameboards i en storby.

Her er det viktig å fange oppmerksomheten såpass godt at det fører til et klikk på linken din, så de ser den flotte nettbutikken du har satt opp. Og igjen må det være en såpass klar beskjed i beskrivelsen av produktene at det ikke er noe annet som tar oppmerksomheten. En kunst vil noen si, men det er noe som kan læres ved å prøve og feile. Statistikkene som du forhåpentligvis har på plass (noe vi setter opp som standard i Make Customers AS) vil fortelle deg hva som fungerer og ikke fungerer.

Lage nettbutikk krever en god landingsside – hjemmeside

Det å lage hjemmeside med nettbutikk, som det faktisk er, består gjerne av løsningen som du har valgt i det punktet ovenfor. Du må ha en forside som gir et godt inntrykk og oversikt over innholdet/produktene i din nettbutikk. Her er det viktig å gi et profesjonelt uttrykk, samtidig som det skal passe målgruppen din. Best mulig kvalitet på bilder er viktig sammen med god informasjon om produktene, men også korte beskrivelser som gir de med dårlig tid et inntrykk.

Priser og frakt for varene du skal selge nettbutikken

Prisene dine på nettbutikken vil gjerne gjenspeile at det ikke er dyre lokaler som ligger bak, samt mange ansatte. Derfor er spørsmålet om hva du vil gjøre med frakten. For det kommer en fraktkostnad.

Du bør høre med de forskjellige frakt leverandørene som Bring og Postnord blant annet, i forhold til priser og leveringsmåter.

En truckfører som laster produktene som skal sendes fra din nettbutikk

Videre kan du da fordele frakten jevnt over butikken på vareprisen, altså ha det inkludert, eller gi fri frakt over en viss sum i handlekurven. Sistnevnte er blitt veldig vanlig og vil gjerne gjøre at dine ordrer blir litt større enn uten denne funksjonen.

Kundeservice er viktig for tillit og fornøyde kunder

God dialog med dine produktleverandører er viktig og ha avklart hva som skjer med reklamasjoner. Det samme vil det være med frakten. Kundene kan ha mange spørsmål som du ikke er vandt til eller kjenner til, så leverandørene dine kan sitte på en del informasjon som kan hjelpe både deg og kundene dine dersom det skulle være noe med varene.

Kundeservice med headset, illustrert av en person forran pc.

Ha flere kontaktmuligheter tilgjengelig, og vis dem frem. Det gir trygghet for de som skal handle og mange tester disse før de faktisk handler. For å sikre seg mot personlige tap dersom det skulle være noe snusk med butikken de er innom. Viser du epost, ansatte og et telefonnummer så vil det gi mer trygghet og føre til flere salg.

Er du klar for reisen det er å lage nettbutikk?

Nå har vi vært igjennom mange av elementene som sørger for at du kan lage egen nettbutikk. Dersom du begir deg ut på denne reisen vil du lære mye om markedet ditt, markedsføring og hva som skal til. Reisen kan være spennende og lønnsom om du får det til.

Vil du ha noen som kan hjelpe deg med dette er det bare å ta kontakt med oss i Make Customers, så tar vi deg igjennom mer av det som skal til for å lage nettbutikk og kan lett se hva du ønsker å gjøre selv og hva vi kan bistå med for å lette prosessen for deg.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvordan skape en lønnsom hjemmeside?

Vi har satt sammen en liten ebok til deg i PDF, som du kan laste ned på knappen under. Les den og se om det er noe du kan få nytte av!

Ta mobilvennlig testen?

Make Customers 2019 © All Rights Reserved.

NETTMØTE

Make Customers + Mats Holmvik tar nettmøte med deg

Bli ekspert på å nå førstesiden på Google