Hjemmeside: Forventning vs. Realiteten

Thoughtful serious young man lost in thoughts in front of laptop, focused entrepreneur or absent-minded student thinking of problem solution

Når du gikk i gang selv med hjemmeside for din bedrift så var det garantert noen forventinger rundt denne. Det var jo en grunn til at du valgte å lage en hjemmeside til bedriften din. Presset kan ha kommet fra kunder, mulige anbud eller lignende som presset frem at du måtte ha hjemmeside. Andre har prøvd å lage en hjemmeside som skal resultere i flere kunder.

Realiteten slår inn

Realiteten er ble kanskje en helt annen. Du får ikke kunder strømmende kun fordi du har en hjemmeside. Tidligere i nettets spede barndom var det en realitet, men ikke nå lengre. Listen er lagt mye høyere. Surferne og Google legger stort press på at nettsiden skal fungere på forskjellige enheter, samt at de skal kunne navigere den enkelt.

Tapsprosjekt

Tapsprosjekt
Tapsprosjekt

Du sitter derfor kanskje igjen med at forventningen til hjemmesiden til bedriften ikke er møtt. Når en har brukt både tid og penger på å få ut hjemmesiden så forventer en at det skal gi noe tilbake. For mange så får man ikke denne responsen som er ønsket og det hele blir bare et ork å holde oppdatert og vedlike. Du får jo ikke noe igjen for innsatsen, så hvorfor legge ressursene i den?

Slik lykkes du med hjemmesiden til bedriften

Slik lykkes du med hjemmesiden til bedriften
Slik lykkes du med hjemmesiden til bedriften

For å lykke med hjemmesiden til bedriften må du ha en klar målsetting.

Det kan være enkle mål som:

  • Kunden finner informasjon som letter sentralbordet
  • Du får henvendelser via kontaktskjema
  • Du får X kunder via hjemmesiden i året
  • Lederne for anbudene du sender ut får et godt inntrykk av bedriften

Har du dette på plass er det mye enklere å sette sammen en hjemmeside for din bedrift som faktisk gir ønsket resultat.

Det er viktig å tenke på at det som lanseres ikke er satt i stein. Vi oppfordrer alle våre kunder til selv å oppdatere sidene med relevant informasjon. På den måten viser du kundene dine at dere fortsatt er oppdatert og i drift. Google på sin side vil se at det er aktivitet på siden som vil kunne gi den et oppsving i treff. Desto mer relevant informasjon du får ut så øker sjansene for at du bruker de synonymer og strofer som det blir søkt etter i søkemotorene. De mulige kundene vil da finne det som er relevant for dem.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.