Skal du ha flere kunder må du ha en digital strategi

pexels-photo-450278

Hvorfor skal du ha en digital strategi?

Jeg er ukentlig i kontakt med flere titalls bedrifter. De aller fleste har ingen digital strategi. Du er kanskje også en av dem.

Driver du en bedrift i dag er det viktig å ha strategier og planer rundt det du driver med. Hvis ikke blir det litt halvveis alt sammen.

Plutselig legger du ut en post på Facebook, en annen dag blir det et bilde på Instagram og du må ikke glemme å blogge litt eller oppdatere hjemmesiden.

Har du en digital strategi på plass, så kan du enkelt vite når og hva du skal legge ut. Det blir ikke lengre noe fomling i blinde.

De sier jo at nesten alt arbeidet ligger i planleggingen, gjennomføringen er for så vidt enkel.

Hva er en digital strategi?

En digital strategi er en plan som er lagt på forhånd. Her er det viktig å ta med seg alle plattformene som du ønsker å være tilgjengelig på per i dag.

Noen vil forsvinne og andre komme til, men legg planen for det som finnes. Skal du oppdatere hjemmesidens blogg 3 ganger i uken, så må dette planlegges.

Når skal innleggene skrives, redigeres og publiseres? Hva skal de handle om, og hva er målet som skal oppnås ved at de publiseres?

Videre så er det viktig å ha en plan om hvordan denne bloggposten skal markedsføres, og hva som skal kommuniseres ut på de andre

plattformene som for eksempel Facebook. Skal det også være betalte annonser som sørger for at folk får med seg budskapet?

Hvordan legger du en digital strategi for internett markedsføringen din?

For å starte med en helt enkel digital strategi. Så er det mange som har et årshjul. Det vil si at du har en plan for et helt år med de begivenheter som er normalt for bransjen din, helligdager, ferier, årstider og individuelle hendelser for din bedrift.

Har du kalenderen tilgjengelig er det her greit å se på alle de hendelsene som bedriften skal delta i. Planlegg så hva som skal publiseres av kampanjer og innhold.

Kanskje du ønsker en julekalender med konkurranser til juletiden? Påskequiz med oppgaver som får de besøkende til å surfe rundt etter ledetråder? Valentines tilbud? Mulighetene er mange.

Automatiser den digitale strategien du har lagt

Når planen er lagt med kalenderen og hva som skal publiseres så er det viktig å få laget eller delegert arbeidet med å faktisk produsere innholdet.

Gjør du det klart så finnes det muligheter til å publisere alt sammen automatisk gjennom hele året på de datoene som er ønskelig.

På den måten vil du ikke måtte bruke noe mere tid på dette i løpet av året. Selvfølgelig blir det oppfølging av kommentarer og vanlige innspill underveis, men alt kan gå automatisk av selve publiseringen.

Det gjør at du kan se hva som fungerer og gjøre endringer underveis. Analyseprogrammer på hjemmesiden din kan gi deg en pekepinn på hva som skaper mest engasjement ute hos de potensielle kundene. Ser du at en spesiell type innhold gir mye trafikk og salg, så er det lurt å følge opp dette med flere lignende innholdstyper.

Får du en digital strategi på plass, så vil hverdagen i forhold til internett markedsføring være så mye enklere. Du får et klart bilde av hva som fungerer og ikke fungerer.

Samtidig så vil de besøkende på blogg og sosiale medier bli godt vant til når det kommer nytt innhold, så de ikke forventer mer eller mindre av deg. Vi mennesker liker vaner og får en viss forventing som må oppfylles.

Her er det kort oppsummert hva du må gjøre for å få på plass en digital strategi:

  1. Finn frem en kalender og noter ned hendelser bedriften skal være med på i løpet av året
  2. Sett mål for hendelsene
  3. Skriv ned hva som skal legges ut (Blogg/bilde/video eller konkurranse)
  4. Deleger ansvaret med å få laget innholdet, eller gjør det selv
  5. Legg innholdet ut og sett en publiseringsdato
  6. Korriger strategien underveis i forhold til hva som gir ønsket resultat

Har du en digital strategi for din hjemmeside?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.