make_sort

Sjekk om du taper kunder på å ha en treg hjemmeside?

Hvorfor taper du kunder ved å ha en treg hjemmeside?

Tid er penger. Ingenting viser det bedre enn harde fakta om hjemmesider.

Under her har vi sett litt på statistikk fra tidligere KissMetrics som Neil Patel har overtatt.

Bortover går tiden i sekunder, og oppover er det % vis illustrert hvor mange som forlater siden din.

Illustrasjon som viser når kundene forlater siden din ved innlasting

Fra https://blog.kissmetrics.com/wp-content/uploads/2011/04/loading-time.pdf hovedside: https://neilpatel.com/blog/

Det vil si at du har enormt mye å hente på å ha en rask hjemmeside.

Flere besøkende som blir igjen på siden vil si at de besøker flere sider hos deg, noe som fører til flere kunder for din bedrift.

De blir bedre kjent med firmaet ditt og tjenestene som du leverer, siden de ikke må vente på at en side lastes inn hver gang de trykker på en link.

 

Hva er en treg hjemmeside?

For å forstå litt mer om hva en treg hjemmeside er så kan du prøve selv.

Ved å legge inn hjemmeside adressen din her https://tools.pingdom.com .

Da vil du få en oversikt over hvor lang tid siden din er, sammen med informasjon om hva som kan gjøre den raskere.

Det er gjerne flere faktorer som avgjør om siden din laster tregt eller raskt.

 

Hvordan får du en rask hjemmeside?

 

Webhotell og hosting er gjerne en god start.

Her er det viktig å velge leverandører som sikrer deg en rask tjeneste, og ja de kan koste mer enn 300 kroner i året, men vil du risikere å miste 25% eller mer av omsetningen din på et billig valg her?

Videre er det selve oppbygningen av hjemmesiden.

Her er det viktig med optimaliserte bilder, at koden er korrekt og et minimalt antall elementer blir lastet inn på samme tid.

CDN – Content Delivery Network

Har du kunder flere steder i verden som besøker nettsidene dine kan det også lønne seg å spre noe av innholdet til en server som er i nærheten av kunden.

Det vil føre til raskere nedlasting av krevende innhold som bilder og video. Derfor finnes det CDN leverenadører som sprer innholdet ditt utover et nettverk som de administrerer, slik at innholdet blir hentet fra den nærmeste serveren.

 

Gjennomsnittlig lastetid for forskjellige bransjer

 

Oversikt over gjennomsnittlig lastetid for hjemmesider i forskjellige bransjer

Source : https://www.machmetrics.com/speed-blog/average-page-load-times-websites-2018/

 

I oversikten du ser her så er det tatt en test på hjemmesider i forskjellige bransjer og laget et gjennomsnitt.

Mange syndere i forhold til hastighet er å finne her. I forhold til anbefalingen om å ha en side som laster under 3 sekunder, så er det mye å gå på.

Det viktigste for din hjemmeside er at den lastes inn raskere enn konkurrentene. Da vil du allerede få litt goodwill av dette, men samtidig bør du strebe etter å bli den raskeste i bransjen din.

Nettopp på grunn av statistikken i toppen som viser hvor mange som forlater siden din om den er for treg.

 

Hva skjer om du har en rask hjemmeside?

Test av en hjemmeside på pingdom tools

 

Med samme verktøy som jeg anbefalte lengre opp, nemlig Pingdom, så testet jeg Komplett.no som er blitt en av de største innen netthandel i Norge.

Load time er tiden det tar å laste inn hjemmesiden til komplett.no, altså 377 millisekunder.

Det er godt under oversikten over bransjestandard som hadde et gjennomsnitt på 8,66 sekunder.

Jeg vil påstå at dette har enormt mye å si i forhold til trafikken Komplett får fra blant annet Google, som verdsetter raske sider.

Noe som igjen sørger for flere besøk, som bruker mer tid på siden og igjen blir til kunder.

Hvor rask er din hjemmeside?

Har du testet din hjemmeside på https://tools.pingdom.com ? Er du fornøyd med resultatet?

Facebook
LinkedIn
Email

Innholdsfortegnelse

På jakt etter ny hjemmeside eller nettbutikk?

Ring oss eller send e-post

Book et uforpliktende møte med oss!

Hvem
Hva
Når