Samtalen med den ukjente

102318_1429_Samtalenmed2.jpg

Hei og hå og god dag der ute på weben. Petter her. Det nyeste tilskuddet i Make familien.

Rookie på oppsøkende salg, lidenskapelig opptatt av digitale verktøy.  

Jeg tenkte å skrive et litt annerledes blogginnlegg, enn kun om nettsider i seg selv og markedsføring.

 

Det har seg slik dere at jeg, 22.10.2018, hadde min første dag hos Make Customers her i vakre Stavern.

Jeg har gledet meg til å sette meg ned ved plassen min på kontoret og sette i gang Make prosessen.

Det som stoppet meg i starten

Jobben min går mye ut på å skaffe nye kunder til Make familien, å bli en langsiktig rådgiver og partner for firmaet.

Måten man når de aller fleste i dag på, er ved å bruke den gode gamle «ta opp og telefonen og ringe til dem»-varianten.

Ja, tenkte jeg. Det skal bli både hyggelig og moro å gjøre…Nå sier jeg ikke på noen måte at de jeg har snakket med har vært uhøflige eller noe som helst negativt.

Nope, det som stoppet meg i starten, var det store spranget (som det faktisk er for veldig mange) å ringe opp en ukjent kunde, en Cold Call, og tilby ham et produkt han/hun faktisk har bruk for, nemlig en oppdatert 2018-utgave av en nettside.


Jeg kviet meg såpass til dette, at det fysisk bandt seg i kroppen

Jeg kviet meg såpass til dette, at det fysisk bandt seg i kroppen, en følelse vi alle sammen vet hvordan er. Den er ikke den beste i verden for å si det slik.

Jeg syntes det kunne være fint nok å kontakte folk i min ytre krets, for å kalle det det.

Altså, bekjente og litt mindre bekjente som jeg vet driver næring, noen med digitale verktøy, andre ikke.

Selv om denne metoden kan bety mange nye kunder, kan man ikke tro at dette skal være grunnlag for verken  et helt driftsår med nye kunder i porteføljen, eller kanskje enda viktigere, den enorme massen av firmaer i det ganske land som behøver en partner på web og digitale plattformer. Det er disse vi/jeg skal finne.

Komme seg over den første lille, men store kneika

Etter en prat med kollega Mats, utfordret han meg til noen få samtaler med noen helt random firmaer rundt forbi.

Til min store forbauselse så var de hverken frekke, eller la på. Jøsses, den hadde jeg ikke sett komme.

Jeg fikk dessverre ingen salg på disse samtalene, men det var heller ikke det viktigste poenget, denne gangen.

Prioritet var å komme seg over den første lille, men store kneika, å nettopp kontakte Arne på Toten. For det rare er; Arne på Toten er ikke annet enn et menneske han heller.

Han, som meg, er avhengig av kundekontakt. Både med eksisterende og nye kunder. Og i tillegg, som Mats og Kenneth sier; Skulle det være slik at man stotrer og ikke helt klare å kommunisere hva det er man vil tilby kunden med en gang, så forstår de alle fleste i andre enden at det å være ny i telefonsalg, det er ikke alltid det enkleste.

Man lærer mens man lever er det noe som heter, eller man lærer kanskje mens man ringer passer vel bedre i denne sammenhengen.


Viktigheten av å ha et team bak seg

En annen ting jeg vil nevne i denne sammenhengen, er viktigheten av å ha et team bak seg, som både har lang erfaring med salg, men også erfaring med det å ta den først telefonen.

Det å ha noen ved siden av seg, som både backer når ting ikke går som smurt, men som også er raskt ute med en high five når man får en ny lead.

Noen ganger er det også slik at kanskje en kunde passer en person bedre enn en annen, en annen gang motsatt. Det at man har dette miljøet er faktisk er svært viktig våpen til å få samtalen med kunden til å gå litt lettere.

I dag var min andre dag her på Sjøparken i Stavern. Selvfølgelig skal man ikke forvente mirakler ennå, men jeg har da fått et møte med en ny potensiell kunde allerede neste uke.

I morgen er en ny dag, og med en ny dag venter nye muligheter og nye samtaler.  I dag morges, var ikke tanken på det så altfor lystig, ett kvarter etter samtalen med gutta på kontoret, ser jeg frem mot å koble opp telefonen på blåtann og trykke på ring-tasten.

Kanskje vi snakkes på telefonen en dag. Jeg ringer deg, eller du ringer meg. Uansett, ser frem mot samtalen. Et forslag fra Make vil få deg til å få et nytt syn på digitale verktøy.

Ha en strålende dag videre. Verktøykassa står klar!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.