Jungeltelegrafen vs Digitale plattformer

120418_1345_Jungelteleg1.jpg

Jeg kan huske fra mine yngre dager(årene flyr) at det til stadighet var noen som snakket om den mytiske Jungeltelegrafen. «Jeg fikk vite det gjennom Jungeltelegrafen». Ordet er rett og slett en betegnelse/felles ord for spredning av informasjon fra en person til en annen.



Grunnen til at jeg tar opp dette klenodiet av et ord, er fordi jeg og mine kolleger nærmest daglig støter på det, når vi snakker med potensielle kunder.

Noen sier nok dette rett og slett fordi de ikke ønsker å prate med oss den dagen, mens andre faktisk bruker Jungeltelegrafen som et markedsførings verktøy.

Noen har drevet godt i mange år ved kun å benytte seg av denne type markedsføring og ser rett og slett ikke behovet for å koble inn mer moderne metoder for å tiltrekke seg og skaffe nye kunder.

 

En ting er jo at markedet stadig forandrer seg. Man kan se trender for hva som vil komme, men man kan aldri konkludere med noe, før det er her.

Det jeg vil få frem med dette, er at selv om ditt firma i dag har mer enn nok å gjøre, kan man aldri vite når nedgangsperioden kommer, og da kan Jungeltelegrafen være et litt «svakt» verktøy å ha i kassa.

Joda, jeg tviler ikke på at det vil dra inn noen oppdrag, misforstå meg rett, men at det har samme effekten som tidligere;

Det kan jeg nok fastslå, at det i de aller fleste tilfeller, ikke vil gjøre. Kidsa i dag bruker digitale medier til hva enn de skal gjøre eller kjøpe.

De er limt fast til telefon og nettbrett, det er her verdenen deres er. Skal de ha tak i en snekker eller rørlegger i årene som kommer vil dette søkes opp via Google eller sosiale medier.

 

Se for deg scenariet at du skal selge huset eller leiligheten din. I et marked som om dagen er brennhett, så skal det litt til for å skille seg ut med sin eiendom.

Hvordan velger du å vise frem enheten? Ber du venner og bekjente snakke med sine venner og bekjente, eller gjør du kanskje dette i tillegg til noe annet.

Når jeg ser etter hus og hytte(veldig gøy å surfe litt og drømme seg litt bort), er det finn.no sine nettsider jeg besøker først.

Dernest besøker jeg meglerne sine nettsider. Jeg spør ikke kompisen min om han tilfeldigvis vet om noen som skal selge. Iallefall ikke før jeg prøvd de andre metodene.



Derimot, når produktet har blitt lansert på en nettside, så kommer Jungeltelegrafen til sin rett.

Jeg snakker ikke om den muntlige utgaven, men den ditgitale. Facebook, Snapchat, Blogg, Instagram og Twitter for å nevne noen. Spredningen her kan være ENORM, og man slipper å vente på at budskapet når andre siden av landet, via via via.

Jeg vil på ingen måte kritisere dem som ser Jungeltelegrafen som deres «go to» metode for å skaffe omsetning, jeg vil bare få frem at for å skulle kunne henge med i årene som kommer, er det viktig å være føre var. Kostnaden som ligger i å ut øke verktøykassa nå, vil tjene seg raskt inn igjen.

 

Et lite tips for å starte på din nye digitale reise, kan jo være å anse e-posten din som din nye telegraf.

Her slipper du å satse på at ordet går fra munn til munn, du kan heller levere budskapet ditt direkte og spisset.

Og behøver du hjelp til å få dette til å fungere, er det nettopp disse verktøyene vi i Make Customers har i vår kasse.

For ordens skyld så skal jeg innrømme at; Ja, selvfølgelig sier jeg til mine venner og bekjente at de må gi meg tips dersom de hører om noen som trenger litt digital hjelp, men dette kommer på toppen av det digitale budskapet. Hvis du har lest ned hit, så har du hørt meg uten at den «gamle » Jungeltelegrafen var i bruk.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvordan skape en lønnsom hjemmeside?

Vi har satt sammen en liten ebok til deg i PDF, som du kan laste ned på knappen under. Les den og se om det er noe du kan få nytte av!

Ta mobilvennlig testen?

Make Customers 2019 © All Rights Reserved.